Hinduismens guldålder och senare utveckling

Med Bhagavadgita börjar hinduismens guldålder. Denna gynnsama tid placeras till tiden 300 till 500 e.Kr. En period då Indiens befolkning för första och hittills enda gången levt under ett hinduiskt styre. Nu sammanfattas tankarna om kastväsendet och dharma. Dharma är idag ett centralt begrepp inom hinduismen, som går ut på att människan och allt levande måste uppfylla vissa plikter beroende på vilken kast, kön och ålder etc. hon tillhör. Människan ser till att ordning finns och fortgår i universum genom att följa sin dharma. Nu fastställs även yogatraditionen, som både är ett meditationssystem och ett tankesystem. Yoga innebär fysik och mental träning som ska leda till att människan når sina religiösa mål att främst förena atman med brahman.

Shankara
Shankara var en filosof som levde på 700-800 talet. Denne filosof beskrev brahman som en panteistisk gudom, vilken människan genom sitt atma är ett med. Det var han som poängterade att det enda verkliga är just brahman och atman. Shankara menade att att vägarna till moksha var många. Det är Shankaras tolkning av hinduismen som man oftast stöter på i olika läroböcker.


Shankara

Diktarhelgon
Under 1200 till 1500-talet har de s.k diktarhelgonen en glansperiod. Dessa helgon av bägge könen skrev sånger och dikter av religiös art. Dessa män och kvinnor betonade att vi människor är ofullständiga som är beroende av Guds nåd och förlåtelse. Ett känt kvinnligt helgon hette Antal.

Det mest kända helgonet i väst är Krishnaälskaren Caitanya som levde under 1400-talet. Traditionen att sjunga "Hare Krishna, Hare Krishna" sjungs idag av den i väst kända Hare Krishna rörelsen. 



Under 1800-talet fick guruer stort genomslag i hinduismen. Dessa guruer bildade reformrörelser som Ramakrisha missionen på 1800-talet. En annan rörelse leddes Mahatma Gandi på 1900-talet. Kärnan i deras övertygelse kan du läsa i bildtexterna här till höger.

Vi har nu gått igenom:

Induskulturen 3000-1750 f.Kr
Tidig vedisk tid 1750-900 f.Kr
Senare vedisk tid -Upanishaderna 900-300 f.Kr
Gud blir personlig i Bhagavadgita  300 f.Kr-300 e.Kr
Hinduismens senare utveckling och guldålder 300-1800 e.kr
 

Vi ska nu i all korthet titta på dagens riktningar i hinduismen.

 

Bild:Ramakrishna at studio.jpg
Ramakrishna var även huvudman för en världsvid missionsorganisation som hette Ramakrishnamissionen. Den rymde sjukhus, bibliotek, skolor, klubbar och hem för hemlösa barn. Centrum för organisationen blev Calcutta och rörelsen kännetecknades av stor religiös tolerans. Hans filosofi var att alla religioner är sanna och att de bara utgör olika vägar att nå samma mål – Den yttersta verkligheten.


Mahatma Gandhi är kanske mest känd för sitt tal om Ahimsa, vilket ungefär betyder icke-våld. Han han menade att den som brukar våld genererar dålig karma för sig själv. I mänskliga konfliktsituationer ansåg Gandhi att den moraliska vinnaren är den part som inte använder våld. Och eftersom samtliga levande varelser enligt Gandhi har rätt till ett fullt liv, ska man helst varken döda eller skada dem. Han betraktade icke-våld som en form av kärlek till medmänniskan; konsekvensen av detta blev att man även skulle göra gott gentemot de människor som begått onda handlingar. Denna filosofi använde sig Gandhi av för att befria och göra Indien självständigt.