Gud blir personlig
i Bhagavadgita

Strax efter vår tideräknings början blev återigen tron på personliga gudar aktuell. De gamla gudarna som Varuna och Mitra från vedisk tid hamnade nu i bakvattnet. Istället tonade nya gudar fram. De viktigaste var Vishnu och dennes avatar Krishna, samt världsförstöraren och fruktbarhetsguden Shiva. Den bok där vi skymtar denna utveckling finns i boken Bhagavadgita som skrev mellan 300 f.Kr och 300 e.Kr. Bhagavadigita betyder den högstes sång. I denna heliga skrift är guden Krishna huvudperson. "Gitan" är egentligen en del av det större diktverket Mahabarata. Men fortfarande tror man på atman, karma och samsara som växte fram i skriften Upanishaderna. När det gäller offer, så räknades nu också heliga handlingar som ett bra offer, speciellt om offret var för Krishna.

Hinduismens guldålder och senare utveckling
 

Guden Krishna.
Krishnas namn bygger på två ord: "krish", själar, och "na", att dra nära sig. Namnet betyder alltså "han som lockar eller drar till sig alla levande varelser". Hans hudfärg kallas shyam, vilket liknas vid när solen lyser igenom monsun-molnen, och en svart-blå färg framträder. Krishna uppfattas ofta som en av Vishnus avatarer. I Mahabarata och Bhagavadgita  beskrivs hans barndom som förutspådd av profetior och fylld av övernaturliga inslag. Senare tillbringar han sin ungdom i landsflykt för att sedan återvända som den vise hjälten som besegrar ondskan i allmänhet och demoner i synnerhet. Som äldre är det framför allt den vise och filosofiske Krishna som omtalas som framgångsrik - han deltar inte i den slutgiltiga striden utan ger råd åt de goda krafterna.