Islam |
||
Muhammed Muhammed vaknar med en oroskänsla. En kraft så överväldigande att han inte finner ord för den som omsluter honom och håller fast honom. Skräckslagen rusar han upp. ”Läs upp!” Muhammed känner snarare än hör den befallande stämman. Budskapet förstår han inte alls. Han är ju bara en simpel köpman som varken kan läsa eller skriva. Känslan av att bli tryckt och klämd blir allt starkare, tills han tror att han ska dö. Precis när han inte står ut längre kippar han efter luft och i samma ögonblick väller orden ur honom. ”Läs i din herres namn som skapat, som skapat människan av något som hänger, läs upp! Ty din herre är den nådigaste, han som undervisat med pennan, som undervisat människan om vad hon ej visste.” Orden strömmar ur Muhammeds mun i vad han tror är hans sista andetag. Sedan faller han ihop ,utmattad häpen av sin plötsliga vältalighet. Detta hände enligt muslimerna på Ljusets berg – Jabal al –nour i grottan Hira 610 e.kr
Muhammeds barndom och ungdomstid
Muhammed kom att få jobb som köpman. Han fick då och följa med på handelskaravaner till Syrien. Det sägs att det är där han först kommer i kontakt med judendomen och kristendomen. När Islam blivit en egen religion kommer de att accepterade när besläktade religioner och kallas för bokens religioner. Det verkar som att han blev uppskattad som köpman. Han kallades för Al Amin - den pålitlige och Al Sadiq den sanningsenlige. Muhammed arbetade åt en affärskvinna som hette Khadidja. Henne gifte han sig med när han var 25 år. De fick sex barn tillsammans, men det var bara dottern Fatimah som nådde vuxen ålder. Så länge han var gift med Khadidja tog sig Muhammed inte några andra fruar. Det sägs att han hade 11 fruar till sist (något som enligt Koranen endast profeten fick ha).
Muhammed -sökaren Muhammed började att oroa sig över utvecklingen i Mecka. Familjerna tänkte bara på sig själva och fattiga och föräldralösa var väldigt utsatta. Han tänkte mycket på den allvarliga situationen. Samtidigt intresserade han sig mycket för religion och andra kulturer. Han mötte judar och kristna som båda hade en helig skrift och en gud som fanns till för alla, även de fattiga. Han blev en andlig sökare och år 610 e.v.t är han alltså uppe på Ljusets berg.
Uppenbarelsen
Huvudbudskapet
De rika familjernas reaktion De rika familjerna i Mecka var förbannade på Muhammeds budskap och började att förfölja Muhammeds anhängare. Familjerna var ursinniga för att anhängarna slutade be till alla de gudar som fanns i templet som hette Kaba. Gudarna, gudinnorna och den berömda stenen i Kaba gav stora vinster till Mecka. Genom att tillbedja och offra till gudarna fick Mecka stabilitet och meckaborna tur och lycka. Muhammeds nya lära - med en Gud - måste därför stoppas, annars kanske kaos och olycka utbryta. "Profeten" som han nu började att kallas, skyddas dock av sin farbror Abu Talib. Han var en respekterad man i Mecka. När han dog var det slut på skyddet. Muhammed trakasserades allt mer. Hans motståndare kastade sopor på honom. De kastade sand i ansiktet på honom när de mötte honom på gatan. Till sist försökte planerade de att mörda honom.
Flykten
Medina
Krig med Mecka
Seger
Ali blir Kalif Efter Uthman blivit mördad var det ingen som var beredd att ta över som kalif. I Medina valde man under tvivelaktiga former den som skulle ta över. Valet föll på Ali, som var gift Muhammeds dotter Fatima och även var Muhammeds kusin. Han hade förbigåtts tre gånger tidigare, så man kanske inte hade så stor tilltro till hans ledarförmåga. Han kritiserades från början för att han gjorde för lite för att straffa Uthmans mördare. Han fick från första stund många fiender.
Muawiya var förpliktigad att hämnas sin släkting och han vägrade att erkänna Ali som kalif. Ali slog ner upproret, men en osäker tid följde. Några extrema element tappade tron på kalifatet. De kallades för kharidjiter och en av dessa extremister mördade Ali 661 e.v.t. Året innan hade Muawiya redan utropat sig som Kalif i Jerusalem. En tid av fred följde fram till hans son, Yasid, tog över som kalif 680 e.v.t.
Hassan och Husain - shia "Var försiktig - jag har sett Guds profet (Muhammed) trycka sina läppar mot det ansiktet!" Kalifen Yasid svor sig fri från ansvaret. Men Alipartiet hade fått sin martyr. Partiet kallades Shi at Ali - Alis parti, idag kort Shia- partiet. Shia minns än idag Husains död vid sorgehögtiden Ashura.
Shia började nu att hävda att kalifämbetet skulle ha gått i arv från första början. Ali skulle varit den första kalifen och sedan skulle hans och Fatimas söner (Hasan och Husain) och deras ättlingar ärvt kaliftiteln. Abu Bakr, Umar och Uthman skulle aldrig blivit kalifer enligt dem. Men majoriteten, Sunni-muslimerna hävdar att alla de fyra första kaliferna - (också Ali var rättleda.) Det är i den här tvisten som splittringen mellan de två muslimska grupperna har sin rot. Snart kommer också religiösa inslag med in i bilden. Mer om detta under rubriken riktningar.
Kalifämbetet gick sedan i arv inom Muawiyas släkt som kallades för Umayyaderna. Kaliferna blev i praktiken ett slags kungar. För att effektivt kunna styra det nya arabiska jätteriket behövde dem en huvudstad med centralt läge. De valde Damaskus i dagens Syrien. De kom att erövra hela nordafrikanska medelhavskusten och in Spanien. Österut erövrade man Perserriket och områden ända bort till Kina och Indien. Människorna i de erövrade områdena behandlades väl - de fick behålla sin religion i utbyte mot att de betalade skatt till de muslimska härskarna.
År 750 e.v.t störtades ummayaderna och en ny kalifsläkt kom till makten, abbasiderna. De härstammade från en farbror till profeten Muhammed. De flyttade huvudstaden till Bagdad. Nu hade de flesta i de erövrade områdena gått över till islam. Araberna var inte längre lika tongivande. I Bagdad hyllade abbasiderna kunskap och kalifen Al Ma´mun grundade visdomens hus år 825 e.v.t. Det var ett centrum för dåtida kunskap. Abbasiderna kunde inte hålla ihop det enorma området. Istället kom kalifatet att delas in i olika provinser. Kalifen blev allt mer en symbolfigur utan makt. Han hade inte ens politisk makt i sin hemstad Bagdad. I muslimska världen utvecklades den antika kunskapen. De översatte grekisk litteratur om vetenskap till arabiska. En kunskap som de utvecklade till nya höjder. De hämtade kunskap från Indien som matematik. Från Kina spred de kompassen och pappret. Araberna blev själva nyskapande inom medicin, matematik, geografi och historia.
Ett område som blomstrade var det muslimska Spanien - Al Andalus. Det kom att styras fritt från abbasiderna. Där möttes olika religiösa grupper i samförstånd. I staden Toledo mötes muslimska, kristna och judiska lärda. Härifrån spreds kunskap till Västeuropa genom översättning av arabisk kunskap till latin. Där fanns exempelvis filosofen Avaroes, som var helt nödvändig för att de kristna skulle förstå Aristoteles. Det var genom arabisk kunskap som den europeiska renässansen möjliggjordes. Det moriska Spanien försvann helt när Granada föll för de kristna år 1492 e.v.t. Idag vittnar La Mesquita i Cordoba och Al Ambra i Granada om den muslimska storhetstiden i Spanien.
Kalifatets slut
Efter 1500-talet ökade Västeuropas makt på många områden.
Det fanns dock mäktiga muslimska
riken kvar fram till 1700-talet. Exempelvis det mäktiga Mogulimperiet i
Indien och religionstoleranta Osmanska riket. Det var i det sistnämda
riket som den sista kalifen, som sågs som väktare av Sharia, avgår 1924.
Sedan dess anser man sig klara sig med sharialagen och idag hörs inte
högljuda krav på ett återskapande av kalifatet. Nästa riktningar.
Kapitlet om islam är uppdelat i följande rubriker
|
Muhammed och Gabriel Grottan Hira
|
|