Uppsatser skrivna på Karlstads universitet |
||
Vi använder historia - om receptionen av svenska
historieverk 1995-2001 Historia D-uppsats Abstract Using
History is a historiography about our recent past. Its aim is to analyse
which history books have been the most debated 1995-2001, to in the
extension be able to exam, which uses of history have been most common,
in the history books and in the reactions on them. The essay will also
present which topics that have been discussed in the public debate and
exam which trends one can notice at the turn of the millennium. The
historiography is built upon Klas-Göran Karlsson´s and Ulf Zander´s
categorisation in several uses of history. Signatory has constructed a
new usage upon the pioneer’s theory construction. Using History can
present the following result. The predominate use of history is the
so-called morale use of history. It is used both by the authors and the
reviewers in the history books and in the connected articles. The
interest has foremost been directed towards the Swedish 20th century
history. Primary on, what moral users of history would call the Swedish
policy of neutrality hypocrisy, the domestic issues in the Swedish
society but also a hunt for which were pronazis in the 1930:s and
1940:s. But not everyone was upon the moral trend in Swedish history
writing. Some reviewers considered that you must relate to historic
events from their perspective and not our own. Others meant that the
beheading of the Swedish 20th history had went too far and that we
forgotten that the period contended many positive changes. Some
professional historians have begun to write history in more popular way,
what Writing History would call an entertaining commercial use of
history. The debates round history were numerous. I would like to
mention the debate about lack of knowledge in history amongst teenagers.
Many pointed out that the subject of history had too few hours in the
Swedish school system. The blame was the school policy mainly kept by
the social democratic party, who was the leading force in Swedish school
policy for the last decades. Syndikalisterna i Karlstad 1928-31 - arbete,
aktioner och samröre med andra fackföreningar The aim with this essay is to analyse the
co-operation between syndicalists and the other trade unions in Karlstad
between 1928-1931. The essays secondary aim is to analyse what kind of
actions the syndicalists used against the companies in Karlstad. An
important issue was if the syndicalists could maintain its position
against the reformist trade unions in Karlstad. My results showed that
the syndicalists could maintain its position against the other trade
unions in Karlstad. They co-operated with the reformists on all levels,
local, regional and nation-wide. The co-operation was most successful on
the local level. The essay can also show that the local
syndicalist-organisation used following actions against the employers:
registration-activity, blockade and strike
|
Ett roligt avbrott i historieundervisningen - om
användandet av historiska filmer Examensarbete Abstract Ett roligt avbrott i
historieundervisningens syfte är att göra en förstudie om hur film används
i historieundervisningen. Detta har undersökts genom en
intervjuundersökning med sju historielärare på en normalstor gymnasieskola
i Västsverige. Frågeställningarna som arbetet är byggt kring är: Plats i arkivet: GYM-41 Fri kärlek - Depeche Mode och de moderna teologerna Fri Kärlek – Depeche mode och de moderna teologerna
skall belysa popgruppens Depeche Modes texter ur ett teologiskt
perspektiv. Jag ska försöka att dra paralleller mellan låtskrivarens
Martin Gores texter och den syn de moderna teologerna haft på de teman som
återkommer i texterna. Därför kommer denna uppsats att tolka låtskrivarens
texter för att diskutera kring dem om vilken Gudsföreställning och
människosyn som skymtar fram i dessa. Teologi och populärkultur arbetar
ofta med samma områden. Det är därför intressant att låta teologerna genom
mig få ge sin syn på de existentiella frågor som Martin Gore skriver om i
sina poplåtar. Denna C-uppsats har kommit till genom läsning av tre böcker
The Modern Theologians, Modern Teologi del 1 som är en version av den
förstnämnda på svenska, båda sammanställda av David Ford, samt biografin
Depeche Mode – A biography skriven av Steve Malins. Dessutom har jag läst
och analyserat Martin Gores texter från samtliga album, men koncentrerat
mig på en låt från varje album från 1984 och framåt. Martin Gore skriver
aldrig rakt ut att han tror på Gud, han är dock övertygad om att det finns
en kraft trots att han själv aldrig haft någon erfarenhet av en sådan.
Texterna handlar om klagan över de orättvisa olyckor som Gud drabbar oss
människor med varje dag, om livets leda och dess botemedel - kärlek och
sex, om svek och förlåtelse, tillit och tro, om att vara en
ställföreträdande Jesus för varandra, om alltid känna sig orättvist
bedömd, om döden eller acceptans över det liv om man fått sig givet och
till sist om fri kärlek. En gemensam utgångspunkt är att många teologer,
främst Karl Barth, som Gore reflekterar kring är den fria kärleken. En
relation i vilket Guds väsen ger oss människor helt förbehållslös kärlek.
Denna kraft (Gud) erbjuder oss människor att vara i denna fria kärlek –
ett idealtillstånd som vi människor också bör leva tillsammans i. Ett
annat tema som både teologer och Gore skriver om är att människan kan bära
varandras bördor och att vi kan verka som ställföreträdande Jesus för
varandra. De funderar också på, som vi alla människor gör, varför
människor behöver orättvärdigt lida om Gud är kärlek och har all makt att
göra gott. De moderna teologerna såsom Gore söker efter det bestående, det
som är större än själva livet och snart hamnar de i existentiella spörsmål
om vad vi kommer ifrån och om hur vi människor borde vara för varandra.
Lösningen är genial och egentligen väldigt enkel, nämligen att vi ska vara
till för varandra i ömsesidig fri kärlek.
|