Tro och vetenskap

Moment 3 Tro och vetenskap

Uppgift

Redogör för ett kristet och humanistiskt sekulärt sätt att se på relationen tro och vetenskap.  Och för hur de två parterna ser på tro och på vetenskap.

 

Metod

a) Gör en sammanfattning av: 

1. bakgrundsbildspel

2. debatten mellan de kristna och humanisterna

3. besöket från humanisterna

4. besöket av de kristna.

 

b) Dra sedan egna slutsatser om vad de två olika uppfattningarna kan få för en individs förståelse av sig själv och av sin omvärld.

 

 

Du får gärna använda dig av hjälpfrågorna nedan.

Till din hjälp har du också några artiklar och ett radioprogram.

 

Hjälpfrågor

Hur ser vetenskapen på skapelsen, universum och människans medvetande?

Hur ser religionen (kristendomen) på skapelsen, universum och människans medvetande?

Kan man få ihop vetenskapens och religionens (kristendomens) syn på dessa frågor?
Hur
är förhållandet mellan kristendomen och vetenskapen?

Vilken roll spelar högtider och riter för humanisterna och för de kristna?

Vilka blir konsekvenserna av ett sekulärt humanistiskt sätt att se på ovanstående frågor och hur blir ett sekulärt humanistiskt liv?
Vilka blir konsekvenserna av kristet sätt att se på ovanstående frågor och hur blir ett kristet liv?

 

 

Radioprogram

Radioprogram om vad sekulär humanism är?

 

TV-program
Skapelsen
Världshistorien på 90 minuter
Länk till olika program om relationen tro och vetenskap

 

Artiklar om förhållande mellan tro och vetenskap

sv.wikipedia.org/wiki/Förhållandet
_mellan_vetenskap_och_religion

 
www.forskning.se/nyheterfakta/teman/evolution/
darwinaret2009/jubileumsar/debattenomvetenskap
ochreligion.4.140a342a11fc684f4f58000332.html

 

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/tro-och-vetande/

 

http://www.credoakademin.nu/index.php/
articles/article/vetenskap_och_tro

 

http://www.fritanke.se/var-einstein-religios/

Kunskapskrav

Förhållandet mellan religion och vetenskap
Eleven kan redogöra för olika uppfattningar om relationen mellan religion och vetenskap samt drar slutsatser om vilken betydelse dessa uppfattningar kan ha för individens förståelse av sig själv och av sin omvärld.

 

 

 


Skapelsen av Michelangelo