Alternativ 1 - Reflektionsloggbok
Ni tar anteckningar från genomgångar, läser i boken
eller på föreslagna sidor från webben och sedan gör ni sammanfattningar
och gör skriftliga funderingar kring det du har hört och läst. Slutligen
gör du en personlig sammanfattning över 1600- 1700-talet, där du får med
utvecklingen från det gamla samhället till det nya samhället efter
revolutionerna. Försök att fundera och skriv ned vad händelserna och
idéerna under 1700-talet har för betydelse för vår nutid. Försök att
fundera om det finns likheter mellan nuet och 1700-talet – är
upplysningstiden slut eller fortsätter den…
Moment 1 - 1600-talet
Mall
genomgång
Film: 1600-talet ”Historieätarna”
Moment 2 - Upplysningen
Mall
genomgång
Fakta (De stora revolutionerna)
Fakta
(Upplysningen)
Perspektiv på historien 136-139
Moment 2 - Amerikanska
revolutionen
Mall
genomgång
Fakta
Perspektiv på historien, s.183-188
Franska
revolutionen
Mall genomgång
Fakta
Perspektiv på historien, s.148-156
Napoleontiden
Mall
genomgång
Fakta
Perspektiv på historien, s.157- 162
Industriella revolutionen
Fakta
Perspektiv på historien, s. 163-170
Marie Antoinette
Vad reagerar du på i
filmen?
Vilka likheter med nuet
ser du?
Läs mer om Marie
Antoinette på Wikipedia, vilka skillnader och likheter i fakta jämfört
med filmen?
Vilka anakronismer
upptäckte du?
Alternativ 2 - Prov
Du tar anteckningar från lektioner,
svarar på nedanstående frågor och visar dina kunskaper genom
att göra ett prov. Provet första del är en faktakoll och i
den sista frågan försöker ni ta ett helhetsgrepp och
försöker väva samman det ni lärt er till en helhetssyn.
Här har ni stor hjälp av
genomgångarna.
1600-tal
1.Gör en
översikt över 1600-talet i Europa
1700-talet
Upplysningen
1.Vad var
upplysningen för en sorts rörelse och vilka idéer framförde
den
2.
Presentera Voltaire, Rousseaus, Montesquieus och Lockes idéer
3.Vad fick
upplysningens för följder på kort sikt? Har upplysningens
idéer vunnit helt idag?
Marie Antoinette
Reflektionsfrågor
Vad reagerar du på i filmen?
Vilka likheter med nuet ser du?
Läs mer om Marie Antoinette på Wikipedia, vilka skillnader
och likheter i fakta jämfört med filmen?
Vilka anakronismer upptäckte du?
Amerikanska revolutionen
Genomgång
1. Gör en översikt
över amerikanska revolutionen.
s.183-188
2.
Varför uppkom
spänningarna mellan de tretton brittiska kolonierna och
England?
3.
Mellan vilka år
pågick det amerikanska frihetskriget? Var undertecknades
freden?
4.Vad innehåller
den amerikanska självständighetsförklaringen för idéer?
5. Hur utformades
det politiska styret i USA? Mellan vilka institutioner
delades makten i USA?
6. Vad fick den
amerikanska revolutionen för betydelse?
Franska revolutionen
Genomgång
1.Gör en översikt
över den franska revolutionen.
s.188-199
2. Beskriv det
franska samhället före revolutionen.
3. På vilket sätt
var Frankrike under 1780-talet ett samhälle i kris?
4. Beskriv hur
generalständerna blev nationalförsamlingen.
5. Sammanfatta
händelseutvecklingen under Franska revolutionen sommaren
1789. Vilka konsekvenser fick kvinnotåget till Versailles?
6. Vad innehöll
deklarationen om de mänskliga och medborgerliga
rättigheterna? Och vilka reformer gjorde man 1791?
7. Vilka frågor
drev Marie Gouze?
8. Hur bemöttes
den Franska revolutionen av omvärlden? Och hur bemötte
Frankrike omvärlden?
9. Varför dödades
Ludvig XVI och Marie Antoinette (kungaparet)? Vad hände med
dem som var motståndare till revolutionen under
skräckväldet?
10.Vem var
Robespierre?
11. Hur avslutades
Franska revolutionen?
Napoleontiden
12.
Gör en översikt
över Napoleontiden.
13. Vad medförde
Napoleonkrigen i Europa?
14. Varför var
Napoleon ”revolutionens son”?
15. Vad gjorde
Napoleon med sin makt i Frankrike?
16. Beskriv det
revolutionerande med Napoleons arméer.
17. Vad var
Napoleons vision för Europa?
18. Storbritannien
var Frankrikes huvudmotståndare. På vilka olika sätt
försökte Frankrike bekämpa Storbritannien?
19.Beskriv
nederlagen som ledde fram till Napoleons fall.
20.Vad blev
resultatet av Wienkongressen?
|